Over ons

De Stichting Werkgroep Urgenta is een non- profit hulporganisatie (NGO) die zich bezig houdt met ontwikkelingswerk in Oost-Europa (Roemenië en Moldavië). De Stichting Urgenta biedt ontwikkelingshulp middels het uitvoeren van technische projecten in de medische sector. De hulporganisatie bestaat louter uit vrijwilligers. Financiering vindt dan ook plaats via sponsoring, subsidies en donaties door andere NGO’s, overheden, bedrijven en sociale organisaties (bv. Ronde Tafel). Ook worden projecten gesponsord in de vorm van levering van medische installaties, materialen, kennis en transportmiddelen.

De Werkgroep Urgenta is ontstaan in 1990 binnen de stichting FIMA die zich inzette voor ontwikkelingshulp aan o.m. Roemenië. De stichting FIMA onderzocht in die tijd op welke wijze zij het ziekenhuis in Sibiu (Roemenië) internationale technische en medische hulp kon bieden. Urgenta werft vanaf 1996 zelfstandig haar middelen voor de projecten en sinds 1998 is zij een onafhankelijke stichting.

De bestuurders van de Stichting Urgenta maken gebruik van hun lange ervaring in de gezondheidzorg.
De bestuurders hebben geen ander belang dan het welzijn van de patiënten, artsen en verplegend personeel in de Moldavische- en Roemeens ziekenhuizen.

Academisch Ziekenhuis Sibiu, Roemenië. Sinds 1990 is er contact opgebouwd met het Academisch Ziekenhuis Spitalul Judetan in Sibiu. Vanaf 1996 zijn de contacten uitgebreid naar meerdere ziekenhuizen in Roemenië. Modernisering van gebouwen en medische installatie onderdelen hebben hoge prioriteit bij deze ziekenhuizen.

Sinds 2005 is de Stichting Werkgroep Urgenta  actief in Moldavië. Eén van de armste landen van Europa. Waar de kwaliteit van de ziekenhuizen na 1991 op een wel erg laag niveau terecht is gekomen. Wij maken ons hard om de medische infrastructuur van diverse ziekenhuizen te verbeteren. Door o.a.  aanleg van medische gassen netten op operatiekamers, intensieve care’s, trauma centra en patiëntenkamers.

Doelstelling

De medisch-technische voorzieningen van ziekenhuizen in Roemenië en Moldavië verbeteren door:

• het initiëren en begeleiden van ontwikkelingsprojecten
  • het adviseren m.b.t. renovaties, apparatuur, sterilisatie etc.
  • opleiding

Jan Scheerder